Ergonomi på arbejdspladsen

• Ryg- og nakkesmerter er de mest almindelige arbejdspladslidelser
• Dit velbefindende kan øges ved at foretage nogle enkle justeringer
• Brugen af skærmholder gør det nemt at skabe en ergonomisk arbejdsplads og lindre smerter
Hvordan er dit helbred på arbejdspladsen?
Lad os tale ærligt om det. Har du også problemer med ryg- og nakkesmerter på arbejdet? Hvis du er fuldtidsansat på et kontor, bruger du højst sandsynligt omkring 1.700 timer om året på at sidde ved dit skrivebord. Det er heller ikke overraskende, at muskel- og skeletproblemer ifølge en aktuel tysk sundhedsrapport er årsag til omkring en fjerdedel af alle sygedage i f.eks. Tyskland - og det tal er stigende. Ifølge undersøgelsen er de mest almindelige klager ryg- og nakkesmerter forårsaget af forkert siddestilling.
En af de mest afgørende justeringer, der kan hjælpe med at løse disse problemer, er den ergonomiske udformning af din skrivebordsbaserede arbejdsplads. Vigtige justeringer, der kan foretages for at optimere din arbejdsplads, omfatter højdejusterbare skriveborde og ergonomiske kontorstole samt mindre hjælpemidler, der anvendes på og omkring skrivebordet. Som ekspert i arbejdspladsindretning hjælper Durable dig gerne og kan give dig en tjekliste til den perfekte arbejdsplads.

1. Arbejd under korrekte lysforhold, der kan tilpasses specifikt til dig

2. Ventilation og rumtemperatur kan også påvirke velvære

3. Udfør dit arbejde så lydløst som muligt
Ifølge Arbejdstilsynets vejledning D.6.1-5 bør støjniveauet på kontorer ligge mellem 55 og 70 db. Dette niveau kan let overskrides af støj fra samtaler, telefonsamtaler, computere, printere og klimaanlæg. Disse forstyrrende lyde kan gøre det svært at koncentrere sig, hvilket fører til lavere præstationer. Da kontorarkitekturen som regel er fastlagt på forhånd, kan et godt akustisk miljø kun indpasses efterfølgende. Derfor anbefales det at anvende lydabsorberende akustikvægge eller tilsvarende materialer til gulve og lofter. Møbler og planter kan også forbedre rumakustikken.

Tjek og forbedr ergonomien på din arbejdsplads


Her er de vigtigste aspekter ved valg af ergonomisk korrekt arbejdsudstyr:
- Computeren skal være støjsvag
- Der findes mange typer ergonomiske mus at vælge imellem alt efter typen af lidelser i underarmen, håndleddet, fingrene eller nakken
- Moderne, ergonomiske tastaturer har delt og kuppelformet layout. Den ideelle placering af tastaturet bør sikre, at underarmene står i rette vinkel med overarmene og ligger på skrivebordet, så håndleddene aflastes. Yderligere tilbehør til tastaturer og mus til at skabe en ergonomisk arbejdsplads omfatter håndledsstøtter og ergonomiske musemåtter.
- En vigtig del af en ergonomisk arbejdsplads er skærmen. Både dens højde og hældningsvinkel bør let kunne justeres, så den passer til den enkelte. Det er vigtigt, at brugeren kan se både den øverste og nederste kant af skærmen på samme tid. Den ideelle løsning findes i form af skærmholdere med fleksible arme, der kan fastgøres til bordpladen. Ud over den individuelle indstillingsmulighed får medarbejderne også meget mere plads på deres skrivebord. Desuden gør disse fleksible holdere det muligt at justere skærmene til den ideelle betragtningsafstand på ca. en armslængde. Gode skærmholdere kan holde skærme med en diagonal på mindst 24″ (til tekstarbejde) og højst 27″ (til grafiske designere). Bæredygtige skærmholdere er fremstillet af genanvendelige materialer som f.eks. aluminium [side med aluminiumsbeholdere]. Selv om dette gør fremstillingsprocessen mere kompleks, sikrer det en ekstremt lang levetid og er 100 % genanvendeligt.
Støttende rolle for ergonomisk skærmarbejde
Arbejder du kun med én skærm? Det er stadig udbredt, men kombinationer af flere eller forskellige skærme bliver mere og mere populære. DURABLE-skærmholderne fås derfor i forskellige versioner - til en eller to skærme samt til en skærm plus tablet.
Mobile enheder i øjenhøjde
Med sine bærbare laptop- og tabletstandere tilbyder DURABLE et ukompliceret og effektivt middel til at arbejde ergonomisk. Den respektive skærm kan således placeres perfekt i øjenhøjde overalt.
Ergonomiske tips til hverdagen

Er der flere måder, hvorpå du lettere kan integrere ergonomi i din hverdag?
- Tag trappen i stedet for elevatoren eller rulletrappen
- Benyt enhver lejlighed til at rejse dig op og gå et par skridt, f.eks. ved at placere din printer på et andet bord og ved at gå hen for at tale med dine kolleger personligt i stedet for at ringe til dem
- Stræk dig ud af og til - du kan finde masser af ryg- og nakkeøvelser på nettet
- Bevæg dine fødder, mens du sidder ved dit skrivebord
- Gå en kort tur i din frokostpause, så du kan øge dit iltniveau
- Apropos ilt, så sørg for at lufte dit kontor regelmæssigt
- Hvis du ikke har tid til at gå en tur i frokostpausen, så parker din bil så langt væk fra indgangen som muligt, eller - endnu bedre - cykel eller gå på arbejde, hvis det kan lade sig gøre
Hvad kan du gøre for at øge dit velbefindende på kontoret?

§ Lov om ergonomi
Lov om gennemførelse af foranstaltninger vedrørende sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen med henblik på at fremme forbedringer af arbejdstagernes sikkerhed og sundhedsbeskyttelse på arbejdspladsen (ArbSchG): Denne lov fastsætter, hvordan arbejdssikkerhedsforanstaltninger skal gennemføres, sikres og forbedres.
DIN EN ISO 10075: Denne standard gælder internationalt og viser i detaljer de ergonomiske principper for mental arbejdsbelastning og stress.
DIN EN ISO 9241: Denne standard er kendt som "human-computer-interaktionsstandarden". Den regulerer de ergonomiske krav til kontorarbejde med terminaler med visuel visning.
Hvis du har spørgsmål vedrørende ergonomi, herunder udformning og gennemførelse, bedes du anmode om et fortroligt møde med din arbejdsmediciner, sikkerhedsrepræsentant eller en certificeret ergonomikonsulent.