Effektivitet gennem ergonomi

Ud over et behageligt arbejdsmiljø omfatter velvære først og fremmest et ergonomisk og gennemtænkt design
• Ryg- og nakkesmerter er de mest almindelige arbejdspladslidelser
• Dit velbefindende kan øges ved at foretage nogle enkle justeringer
• Brugen af skærmholder gør det nemt at skabe en ergonomisk arbejdsplads og lindre smerter

Hvordan er dit helbred på arbejdspladsen?

Lad os tale ærligt om det. Har du også problemer med ryg- og nakkesmerter på arbejdet? Hvis du er fuldtidsansat på et kontor, bruger du højst sandsynligt omkring 1.700 timer om året på at sidde ved dit skrivebord. Det er heller ikke overraskende, at muskel- og skeletproblemer ifølge en aktuel tysk sundhedsrapport er årsag til omkring en fjerdedel af alle sygedage i f.eks. Tyskland - og det tal er stigende. Ifølge undersøgelsen er de mest almindelige klager ryg- og nakkesmerter forårsaget af forkert siddestilling.



En af de mest afgørende justeringer, der kan hjælpe med at løse disse problemer, er den ergonomiske udformning af din skrivebordsbaserede arbejdsplads. Vigtige justeringer, der kan foretages for at optimere din arbejdsplads, omfatter højdejusterbare skriveborde og ergonomiske kontorstole samt mindre hjælpemidler, der anvendes på og omkring skrivebordet. Som ekspert i arbejdspladsindretning hjælper Durable dig gerne og kan give dig en tjekliste til den perfekte arbejdsplads.

Hvad kan du gøre for at øge dit velbefindende på kontoret?

Først og fremmest skal du tænke på dit arbejdsmiljø. Stil spørgsmålstegn ved, hvad du har, og hvad du aktivt kan ændre. Find det perfekte lys, arkiver dine dokumenter i en skuffeboks, og arranger alt det, du har brug for på dit skrivebord, på det perfekte sted. At indrette din arbejdsplads ergonomisk er afgørende for at optimere dit arbejdsliv og dermed forbedre din livskvalitet ved at lindre nakke- og rygsmerter.

1. Arbejd under korrekte lysforhold, der kan tilpasses specifikt til dig

Ud fra et evolutionært synspunkt er dagslys naturligvis bedst egnet til at maksimere dit velbefindende [Undersøgelse fra Sleep Medicine Center Charité Berlin]. Men hvad med fuldtidsansatte kontoransatte, som bare ikke kommer nok udenfor på grund af deres job? For alle disse mennesker og også for dem, der sætter pris på godt arbejdslys, er dagslyslamper det perfekte valg. Den ideelle løsning er en lampe, der kan tilpasses den enkelte med justerbare lysintensiteter og farvetemperaturer. Dette er muligt takket være moderne LED-lamper med den nødvendige elektronik.

2. Ventilation og rumtemperatur kan også påvirke velvære

Kontorerne skal luftes regelmæssigt; det må ikke være for varmt, for koldt eller for tørt. Varm, indelukket luft kan gøre dig træt og nedsætte din produktivitet. Den ideelle rumtemperatur er mellem 17 og 20 °C.

3. Udfør dit arbejde så lydløst som muligt

Ifølge Arbejdstilsynets vejledning D.6.1-5 bør støjniveauet på kontorer ligge mellem 55 og 70 db. Dette niveau kan let overskrides af støj fra samtaler, telefonsamtaler, computere, printere og klimaanlæg. Disse forstyrrende lyde kan gøre det svært at koncentrere sig, hvilket fører til lavere præstationer. Da kontorarkitekturen som regel er fastlagt på forhånd, kan et godt akustisk miljø kun indpasses efterfølgende. Derfor anbefales det at anvende lydabsorberende akustikvægge eller tilsvarende materialer til gulve og lofter. Møbler og planter kan også forbedre rumakustikken.

4. Tjek og forbedr ergonomien på din arbejdsplads

Der findes naturligvis lovmæssige standarder og bestemmelser for stationær arbejdspladser i Danmark. For kontorer gælder Arbejdstilsynets vejledning A.1.15 for arbejdspladsens indretning og inventar. Denne type arbejdsplads omfatter et skrivebord, en kontorstol og passende arbejdsredskaber som f.eks. computer, mus, tastatur, printer og skærm.

Her er de vigtigste aspekter ved valg af ergonomisk korrekt arbejdsudstyr:

  • Computeren skal være støjsvag
  • Der findes mange typer ergonomiske mus at vælge imellem alt efter typen af lidelser i underarmen, håndleddet, fingrene eller nakken
  • Moderne, ergonomiske tastaturer har delt og kuppelformet layout. Den ideelle placering af tastaturet bør sikre, at underarmene står i rette vinkel med overarmene og ligger på skrivebordet, så håndleddene aflastes. Yderligere tilbehør til tastaturer og mus til at skabe en ergonomisk arbejdsplads omfatter håndledsstøtter og ergonomiske musemåtter.
  • En vigtig del af en ergonomisk arbejdsplads er skærmen. Både dens højde og hældningsvinkel bør let kunne justeres, så den passer til den enkelte. Det er vigtigt, at brugeren kan se både den øverste og nederste kant af skærmen på samme tid. Den ideelle løsning findes i form af skærmholdere med fleksible arme, der kan fastgøres til bordpladen. Ud over den individuelle indstillingsmulighed får medarbejderne også meget mere plads på deres skrivebord. Desuden gør disse fleksible holdere det muligt at justere skærmene til den ideelle betragtningsafstand på ca. en armslængde. Gode skærmholdere kan holde skærme med en diagonal på mindst 24″ (til tekstarbejde) og højst 27″ (til grafiske designere). Bæredygtige skærmholdere er fremstillet af genanvendelige materialer som f.eks. aluminium [side med aluminiumsbeholdere]. Selv om dette gør fremstillingsprocessen mere kompleks, sikrer det en ekstremt lang levetid og er 100 % genanvendeligt.

De nye skærmholdere fra DURABLE opfylder alle disse krav.
Nu er det din tur: Tjek din arbejdsplads. Kan du nå alle de ting, du har brug for, uden at skulle strække dig for langt? Hvis ja, så tillykke! Hvis ikke, så er det på tide at investere i en mere ergonomisk arbejdsplads. Du sidder trods alt ved dit skrivebord i ca. 70 dage om året.

Er der flere måder, hvorpå du lettere kan integrere ergonomi i din hverdag?

Ergonomi er ikke begrænset til at være en funktionel tilgang til indretning af arbejdspladser; i stedet bør det ses som en livsfilosofi for særlig høj effektivitet. Af hensyn til dit helbred er det nødvendigt med en adfærdsændring. Du skal ikke bare reagere på ryg- og nakkesmerter - vær i stedet aktiv i bekæmpelsen af dem. Lad os hjælpe dig med vores korte guide til ergonomi:
  • Tag trappen i stedet for elevatoren eller rulletrappen
  • Benyt enhver lejlighed til at rejse dig op og gå et par skridt, f.eks. ved at placere din printer på et andet bord og ved at gå hen for at tale med dine kolleger personligt i stedet for at ringe til dem
  • Stræk dig ud af og til - du kan finde masser af ryg- og nakkeøvelser på nettet
  • Bevæg dine fødder, mens du sidder ved dit skrivebord
  • Gå en kort tur i din frokostpause, så du kan øge dit iltniveau
  • Apropos ilt, så sørg for at lufte dit kontor regelmæssigt
  • Hvis du ikke har tid til at gå en tur i frokostpausen, så parker din bil så langt væk fra indgangen som muligt, eller - endnu bedre - cykel eller gå på arbejde, hvis det kan lade sig gøre

§ Lov om ergonomi

Lov om gennemførelse af foranstaltninger vedrørende sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen med henblik på at fremme forbedringer af arbejdstagernes sikkerhed og sundhedsbeskyttelse på arbejdspladsen (ArbSchG): Denne lov fastsætter, hvordan arbejdssikkerhedsforanstaltninger skal gennemføres, sikres og forbedres.

Bekendtgørelse om arbejdspladser (ArbStättV): Arbejdspladsbekendtgørelsen fastsætter i detaljer, hvordan en arbejdsplads skal indrettes. De vigtigste punkter er: Bilag 6, Foranstaltninger til udformning af DSE-arbejdspladser, afsnit 3, Risikovurdering, afsnit 3a, Indretning og drift af arbejdspladser, afsnit 4, Særlige krav til drift af arbejdspladser, afsnit 5, Beskyttelse af ikke-rygere og afsnit 6, Instrukser til arbejdstagerne.

DIN EN ISO 10075:  Denne standard gælder internationalt og viser i detaljer de ergonomiske principper for mental arbejdsbelastning og stress.

DIN EN ISO 9241: Denne standard er kendt som "human-computer-interaktionsstandarden". Den regulerer de ergonomiske krav til kontorarbejde med terminaler med visuel visning.


Hvis du har spørgsmål vedrørende ergonomi, herunder udformning og gennemførelse, bedes du anmode om et fortroligt møde med din arbejdsmediciner, sikkerhedsrepræsentant eller en certificeret ergonomikonsulent.

Få mere at vide om de DURABLE skærmholdere!
Her kan du også bestille direkte!

Skærmholder med arm til 1 skærm, bordbeslag
Art. nr.: 5083
Skærmholder med arm til 1 skærm, bordbeslag
En fleksibel skærmholder arm med bordbeslag. Nem justering af skærmen på grund af den interne gasfjeder  
Skærmholder til 2 skærme, bordbeslag
Art. nr.: 5085
Skærmholder til 2 skærme, bordbeslag
Skærmholder til 2 skærme med justerbar højde, rotation og hældning. Fastgørelse med bordbeslag
Skærmholder til 1 skærm og 1 tabletholder, bordbeslag
Art. nr.: 5087
Skærmholder til 1 skærm og 1 tabletholder, bordbeslag
Skærmholder til arbejde på tværs af enheder på skærm og tablet. Fastgørelse med bordbeslag
Skærmholder til 1 skærm, vægbeslag
Art. nr.: 5089
Skærmholder til 1 skærm, vægbeslag
Vægbeslag til 1 skærm. Kan roteres 360° og vippes og drejes afhængigt af skærmens størrelse.
Skærmholder med arm til 1 skærm, vægbeslag
Art. nr.: 5090
Skærmholder med arm til 1 skærm, vægbeslag
En fleksibel skærmholder arm til vægmontering. Nem justering af skærmen på grund af den interne gasfjeder.

Et kort resumé af de vigtigste punkter:

  • Ultra-fleksibel og smidig justering
  • Enkel fastgørelse af skærmen ved hjælp af klikmekanisme
  • Sikker og ordentlig kabelføring gennem praktiske kabelklemmer
  • Lang levetid takket være aluminium af høj kvalitet og førsteklasses plast
  • Monteringssystem, der er under patentanmeldelse
  • Kvalitet Made in Germany
  • Unik 10 års garanti