Vores historie

DURABLE - navnet siger det hele. Vores varemærke har været synonymt med vores mission gennem hele vores 100-årige virksomhedshistorie. Fremtidssikre løsninger til moderne arbejdsformer, varig kvalitet og prisvindende design. Over hele verden har den måde, vi arbejder på, ændret sig markant i de sidste 100 år. Det klassiske kontor med skrivemaskine og karbonpapir hører lige så meget til fortiden som transport af varer i vogne.
Computere, mobile enheder og metoder som Kaizen, agilt arbejde eller lean management ændrer arbejdsgangene lige så grundlæggende som den stigende fleksibilitet med hensyn til, hvornår og hvor vi arbejder. DURABLE tilbyder et bredt udvalg af moderne arbejdsplads produkter til mange forskellige brancher: fra tabletholdere til kabelstyringssystemer, fra mobil organisation til variable etiketterings- og præsentationskoncepter.



Stiftelse 1920

Karl Hunke og Wilhelm Jochheim grundlagde virksomheden i 1920 i Iserlohn og fremstillede i første omgang indeksfaner af metal. I midten af 1930'erne var virksomheden vokset betydeligt og havde fået sit eget produktions- og administrationssted i Wilhelmstraße. Da krigen brød ud, havde virksomheden i alt ca. 50 ansatte.

Krigsårene: råvaremangel, strukturelt kaos

Udbruddet af Anden Verdenskrig var en udfordring for alle, også for DURABLE, og situationen forblev vanskelig i hele krigsårene. Virksomheden kæmpede især for at skaffe tilstrækkelige råvarer. På grund af den ustabile situation i landet forsvandt kunderne, og virksomheden begyndte at få økonomiske problemer.

Efterkrigstiden: det økonomiske opsving

I 1948 begyndte økonomien at komme sig, og det blev lettere at skaffe råvarer. Da arbejdet var fysisk ubesværet, rekrutterede virksomheden primært kvinder. Den positive økonomiske udvikling resulterede også i en stigende efterspørgsel efter regnskabssystemer.
I begyndelsen af 1950'erne begyndte DURABLE at fremstille indeksinddelere i plast - et stort gennembrud for virksomheden. Efterspørgslen var stor, så i 1955 købte virksomheden en grund på 6 000 m2 i industriområdet Westfalen Street (nuværende beliggenhed).  
I 1959 lancerede DURABLE DURACLIP, en clipsmappe, som gjorde det muligt at arkivere dokumenter uden at stanse huller. I mange årtier var DURACLIP DURABLES mest populære produkt og spillede en afgørende rolle for virksomhedens økonomiske succes i denne periode.
DURABLE udvidede sin virksomhed i Westfalen Street og erhvervede også en ny grund på 16 000 m2 i Kamen-Methler (nær Dortmund), så DURABLE kunne lukke sine oprindelige lokaler, som var blevet for små. Udvidelsen var et klart og synligt tegn til verden på, at den familieejede virksomhed var i fremgang.



1970'erne: øget produktion

Produktionen begyndte på det nye anlæg i Kamen-Methler i 1965, men allerede efter fem år havde virksomheden brug for at udvide yderligere. I 1978 var produktionsgulvet blevet udvidet til 10.000 m2.
Virksomheden bestræbte sig i stigende grad på at få fodfæste på det internationale marked, i første omgang ved at sende repræsentanter og importører til forskellige europæiske nabolande.



1980'erne og 1990'erne: internationalisering og ekspansion

I 1980'erne havde DURABLE et klart fokus på international ekspansion. For at få et stærkere fodfæste på de oversøiske markeder oprettede virksomheden først udenlandske datterselskaber i England og Sverige og senere i Nederlandene. De vendte også for første gang deres opmærksomhed mod markeder uden for Europa.
DURABLE erhvervede et produktionssted i Gotha og begyndte at fremstille produkter i Thüringen. Kun få år senere investerede DURABLE i endnu en ny fabrik på samme sted.
Samtidig omstrukturerede virksomheden sin logistik og distribution. Den dag i dag bliver fabrikken i Iserlohn konstant opdateret med moderne teknologi for at imødekomme den stigende efterspørgsel.
Virksomhedens portefølje blev udvidet med en lang række produkter, herunder SHERPA®-displaypladesystemer og CD MOBIL-transportkasser.
Der blev oprettet et datterselskab i Belgien.

Det nye årtusinde

Eksporten blomstrede efter oprettelsen af nye datterselskaber i Frankrig, Østrig, USA og Rusland, som nu tegner sig for næsten 50 % af virksomhedens salg.
Efter at have haft en stabil og sund vækst i mange årtier besluttede virksomheden at sikre sin produktion ved at erhverve et nyt anlæg i Polen. Det nye produktionsanlæg i Stettin, der er på ca. 24 000 m2 , blev officielt indviet i 2006.
DURABLE overtog det finske mærke IDEALPLAST og kunne dermed udvide sin produktportefølje. Ved at overtage underafdelinger af forskellige andre virksomheder kunne virksomheden også tilføje nye kontorartikler og affaldshåndteringsprodukter til sit sortiment.



2010 til nu: Digitalisering ændrer arbejdslivet

DURABLE fokuserer ikke kun på succesfulde produkter som DURAFRAME og VARICOLOR, men også på digitalisering og den måde, hvorpå dette ændrer arbejdspladser, arbejdsprocesser og ressourcer.
Med den fremadskridende digitalisering er forskellige produkter, som var bestsellere i årtier, nu blevet overflødige. DURABLE tager denne udfordring op til sig og har udviklet sine sortimenter af TABLET HOLDER og monitorbeslag for at understrege den betydning, vi tillægger moderne, ergonomiske arbejdspladser.
I 2015 lancerede DURABLE LUCTRA, et innovativt belysningssystem baseret på en menneskecentreret tilgang til belysning, der fokuserer på brugerens behov. LUCTRA er en logisk tilføjelse til virksomhedens portefølje af produkter til moderne arbejdspladser.



2020: DURABLE fejrer sit 100-års jubilæum

DURABLE fejrer sin 100-års fødselsdag. Dette jubilæum fylder os med stolthed og mod til at tage de store udfordringer i fremtiden op.
Det nye årti vil medføre store ændringer for DURABLE: Vores mangeårige administrerende direktør Horst-Werner Maier-Hunke trækker sig tilbage fra sin ledende stilling efter at have tjent virksomheden i 40 år. Hans efterfølger er Rolf Schifferens, som nu vil stå i spidsen for virksomheden sammen med Matthias Laue.